• صفحه اصلی
  • مرور
    • شماره جاری
    • بر اساس شماره‌های نشریه
    • بر اساس نویسندگان
    • بر اساس موضوعات
    • نمایه نویسندگان
    • نمایه کلیدواژه ها
  • اطلاعات نشریه
    • درباره نشریه
    • اهداف و چشم انداز
    • اعضای هیات تحریریه
    • همکاران دفتر نشریه
    • اصول اخلاقی انتشار مقاله
    • بانک ها و نمایه نامه ها
    • پیوندهای مفید
    • پرسش‌های متداول
    • فرایند پذیرش مقالات
    • اخبار و اعلانات
  • راهنمای نویسندگان
  • ارسال مقاله
  • داوران
  • تماس با ما
 
  • ورود به سامانه ▼
    • ورود به سامانه
    • ثبت نام در سامانه
  • English
صفحه اصلی فهرست مقالات مشخصات مقاله
  • ذخیره رکوردها
  • |
  • نسخه قابل چاپ
  • |
  • توصیه به دوستان
  • |
  • ارجاع به این مقاله ارجاع به مقاله
    RIS EndNote BibTeX APA MLA Harvard Vancouver
  • |
  • اشتراک گذاری اشتراک گذاری
    CiteULike Mendeley Facebook Google LinkedIn Twitter
دانش شناسی
arrow مقالات آماده انتشار
arrow شماره جاری
شماره‌های پیشین نشریه
دوره دوره 11 (1397)
دوره دوره 10 (1396)
دوره دوره 9 (1395)
دوره دوره 8 (1394)
دوره دوره 7 (1393)
دوره دوره 6 (1392)
دوره دوره 5 (1391)
دوره دوره 4 (1390)
دوره دوره 3 (1389)
شماره شماره 11
شماره شماره 10
شماره شماره 9
شماره شماره 8
دوره دوره 2 (1388)
دوره دوره 1 (1387)
اسفندیاری مقدم, علیرضا, باب الحوائجی, فهیمه. (1389). سیاهه ای برای کیفیت سنجی خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی. دانش شناسی, 3(8), 1-22.
علیرضا اسفندیاری مقدم; فهیمه باب الحوائجی. "سیاهه ای برای کیفیت سنجی خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی". دانش شناسی, 3, 8, 1389, 1-22.
اسفندیاری مقدم, علیرضا, باب الحوائجی, فهیمه. (1389). 'سیاهه ای برای کیفیت سنجی خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی', دانش شناسی, 3(8), pp. 1-22.
اسفندیاری مقدم, علیرضا, باب الحوائجی, فهیمه. سیاهه ای برای کیفیت سنجی خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی. دانش شناسی, 1389; 3(8): 1-22.

سیاهه ای برای کیفیت سنجی خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات در کتابخانه های دانشگاهی

مقاله 1، دوره 3، شماره 8، بهار 1389، صفحه 1-22  XML اصل مقاله (379.17 K)
نویسندگان
علیرضا اسفندیاری مقدم email 1؛ فهیمه باب الحوائجی2
1هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان
2هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات تهران
چکیده
هدف: ضمن پذیرش اینکه خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات (ITBS) در کتابخانه­های دانشگاهی به طور قابل ملاحظه ای فراگیر شده اند، و تاکید اینکه سنجش کیفیت این خدمات کمتر مورد توجه قرار گرفته است، مقاله حاضر بر آنست که ضمن مرور متون مرتبط با سنجش کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاهی، مؤلفه ها و معیارهای مرتبط با ITBS را استخراج نماید. بر این اساس، این مقاله تحقق دو هدف یعنی شناسایی معیارهای مرتبط با سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه های دانشگاهی، و طراحی یک ابزار سنجش پیشنهادی برای سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه­های دانشگاهی را دنبال می کند.
روش: پژوهش حاضر، با رویکرد متن پژوهانه انجام گرفته است. به طوری که برای نگارش آن از متون موجود مرتبط با سنجش کیفیت خدمات در کتابخانه های دانشگاهی استفاده شده است.
یافته ها: بر اساس متون موجود، ارزیابی ITBS در کتابخانه­های دانشگاهی باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد. از این رو، به مطالعات ارزیابانه بر مبنای ابزارهای سنجش کیفیت نیاز است.
نتیجه گیری: امید می رود به منظور سنجش کیفیت ITBS در کتابخانه های دانشگاهی، این سیاهه یا قسمتهایی از آن، توسط مطالعات آتی مورد استفاده قرار گیرد. بی شک، سیاهه پیشنهادی در پژوهش حاضر می تواند توسط مطالعات آتی، غنی تر شود.
 



 
کلیدواژه‌ها
کتابخانه­های دانشگاهی؛ کیفیت­سنجی؛ ارزیابی عملکرد؛ مقیاسهای کیفیت؛ معیارهای ارزیابی؛ استانداردهای اندازه­گیری؛ فناوری اطلاعات؛ خدمات مبتنی بر فناوری اطلاعات
عنوان مقاله [English]
A checklist for quality assessment of information technology-based services in academic libraries
نویسندگان [English]
alireza esfandyari moghadam1؛ fahimeh babalhavaeji2
1Department of Library and Information Science, Islamic Azad University, Hamedan Branch.
2Department of Library and Information Science, Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran.
چکیده [English]
Purpose: Accepting the fact that information technology-based services (ITBS) in academic libraries are considerably ubiquitous and emphasizing that little attention has been given to the overall assessment of ITBS quality in academic libraries, the present paper aims at reviewing the literature related to quality assessment and performance evaluation in academic libraries, and extract key issues. Hence, it attempts to identify a set of criteria that appears to be useful for assessing the quality of academic libraries ITBS and use these criteria to develop an instrument or evaluation checklist for evaluating the quality of academic libraries ITBS.
Methodology: The method used in the research is literature review by which related literature concerning quality assessment of academic libraries’ services has been consulted.
Findings: The literature tells us that evaluating ITBS in academic libraries should be considered more and thus, more evaluation studies on the basis of validated tools are needed.
Conclusions: Hopefully, the suggested evaluation tool or some parts of it will be used by future studies.   Undoubtedly, this evaluation checklist can be enriched by further studies.
 
کلیدواژه‌ها [English]
Academic Libraries, Quality assessment, Performance Evaluation, Quality measures, Evaluation criteria, Measurement standards, Information Technology, Information technology-based services
آمار
تعداد مشاهده مقاله: 328
تعداد دریافت فایل اصل مقاله: 161
صفحه اصلی | واژه نامه اختصاصی | اخبار و اعلانات | اهداف و چشم انداز | نقشه سایت
ابتدای صفحه ابتدای صفحه

Journal Management System. Designed by sinaweb.